retro mánia– utasellátós csokiroló

Jó ideje már, hogy Flat-Cat fejéböl kipattant az ötlet, hogy próbáljunk meg régi – de nem elfeledett! – édességeket reprodukálni. Akkor szent ígéretet tettem, hogy én mindenképp megpróbálom az Utasellátós csokirolót valahogy megcsinálni. Már szabályosan rosszul éreztem magam amiatt, hogy mindíg csak halasztódott, toltam egyik napról a másikra. Közben volt karácsonyi nagy sütögetés, meg persze óév búcsúztató, egyéb össznépi megmozdulások. De ez talán még jót is tett, mert egyre inkább körvonalazódott a fejemben, hogy miként is fogom én a régi nagy kedvencemet elöállítani. Tegnap aztán hatalmas vehemenciával nekifogtam. Közben végig nosztalgiáztam, mert nagyon jó volt visszaemlékezni arra, hogy szegény Anyámat egy-egy utazásunk során az idegbaj szélére sodortam a csokiroló imádatommal. Minden egyes utazás elött megígértette velem, hogy bármit ehetek a vonaton, de csokirolót nem!!!! Hogy miért? Mert én is mint minden óvodás korú, kentem az isteni csokikrémet mindenhová, ahová csak lehetett. Természetesen a legjavát a ruhámra. Persze aztán mindíg én gyöztem, mert vonatozás nem létezhetett roló nélkül. Most pedig nagyon boldog vagyok, mert úgy hiszem, sikerült szinte teljesen eltalálnom a rég megszokott ízt és állagot. Bátran próbálkozzatok, mert jó móka, az eredmény pedig mesés!

 

002

 

Az ostya(tölcsér) bevonatot 2 féleképpen is el lehet készíteni. Írom mindkettöhöz a receptet, mert akinek nincs ostyasütö gépe az se maradjon le az élvezetekröl.

 

Édes ostya (géphez)

125 g margarin

2 tojás

250 g cukor

250 g liszt

250 g melegvíz

A margarint felolvasztottam, hozzákevertem a cukrot, a tojást és a meleg vizet. Összekevertem, majd beleszitáltam a lisztet és azzal is elkevertem, majd a szokásos módon, a gépben kerek ostyalapokat sütöttem. Aztán jött a keményebb dió. Valamire fel kellett tekerni, de nem szerettem volna se túl vastag, se túl vékony rolókat kapni. Rengeteg mindennel próbálkoztam, végül találtam egy gyertyát, betekertem alufóliával és erre tekertem a lapokat. Gyorsan kell dolgozni, mert elég hamar keményedik a tészta. Az eredmény a lényeg: tökéletesek lettek a roló alapok.

 

Édes ostya (sütöben)

5 dkg vaj

5 dkg porcukor

5 dkg liszt

2 tojás fehérje

Az átszitált porcukrot és lisztet el kell keverni a vajjal és a tojásfehérjékkel. Evökanállal halmokat tenni egy sütöpapírral bélelt sütölapra; a kanál hátával szétlapítani és igyekezni, hogy lehetöség szerint kerek plecsniket kapjunk. 175°-ra elömelegített sütöben kb. 5 percig sütni. Amikor a szélei kezdenek kicsit pirulni, már ki lehet venni. Szintén gyorsan dolgozni: formára tekerni, valamilyen hengeres segítövel.

 

010

 

Párizsi krém

2 dl tejszín

200 g jó minöségü étcsokoládé

2 e.k. cukor (én nem tettem bele)

10 dkg vaj

 

a tejszínt felmelegítettem, de nem forraltam. Beletördeltem a csokoládét (85%-os kakaótartalmút használtam) és felolvasztottam a tejszínben. Hagytam egészen langyosra, majd nem hidegre hülni. Hozzákevertem a vajat. Addig kevertem, míg elég sürü lett a krém. Hütöbe tettem, kb. 1 órára.

 

A megdermedt krémet habzsák segítségével az ostyahengerekbe töltöttem.

Felolvasztottam bevonócsokoládét, fele-fele arányban ét és tejcsokisat, majd a megtöltött rolókat belehempergettem a csokoládéba. Egy nagy hústüvel beleszúrtam a krém közepébe, úgy emeltem ki a kész csokis rolókat és rácsra tettem lecsepegni. Így semmilyen nyomot nem hagytam a csoki bevonaton. Megvártam míg teljesen megdermedt a csoki és nem volt más dolgom, mint majszolni és majszolni és majszolni……………………. Azóta is majszolom. Tegnap óta semmit nem vesztett a roppanósságából, ugyanolyan finom!

Kategória: édességek | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

28 hozzászólás a(z) retro mánia– utasellátós csokiroló bejegyzéshez

  1. Flat Cat szerint:

    Ez nagyon király!!!! 😀
    Szép is, jó is, nagyon tetszik, nagyon ügyes vagy! 🙂

  2. gesztenye szerint:

    Oda vagyok, meg vissza!
    Ma ez már a második izgatás Szepyke után :-)))))))
    én is imádtam, húúú de finom volt, most is a számban érzem az ízét.
    Ezt mindenképpen ki kell próbálni :-)))
    de lehet ennyire nem leszek ügyes 🙂

  3. jókaja szerint:

    Az emlékeimben a krémje nem ilyen sötét barna, kicsit világosabb, szürkésebb. Gondolom akkoriban nem ilyen minőségi csokiból készült, inkább kakaóporból.

    Mindenesetre rohanok majszolni, hátha elérem még a csatlakozást az utolsóhoz 😉

  4. Limara szerint:

    Meglátta a férjem! Jaj nekem, ez a kedvence! :)) Eszméletlen vagy! 🙂

  5. lúdanyó szerint:

    Nagyon szuper lett! Ki fogom próbálni a te módszereddel ostyával is.

  6. Marica szerint:

    Ez volt nekem is a kedvencem!..és persze a sajtos roló..:-)
    Nagyon ügyes vagy! 🙂

  7. ChefViki szerint:

    Azta kurva! Bocsi 🙂 Kenterbe veri az eredetit!

    Tudod hol láttunk legutóbb? 100 Ft-os bolt pénztárpultjánál! Hihetetlen 🙂

    • Ancsika szerint:

      Már olvastam valamelyik blogon, hogy lehet kapni, de állítólag meg sem közelíti az eredetit. Ez viszont tényleg király; nem azért mert én csináltam! 😉

      • lúdanyó szerint:

        Nálam láthattad, írtam róla, amikor megcsináltam az én változatomat. Csak nem ostyával, hanem piskóta külsővel készítettem, a belseje nagyjából hasonló volt 🙂

  8. Wise Lady szerint:

    ÁÁÁÁ! Hátezmán!

  9. trinity szerint:

    Aztaszentcsókáját:))))))))))))) Ez egy Prima Primissima díjas csoki lenne, ha csokiban is osztanának ilyen díjat….
    Esetleg erre nagyban is ráállhatnál, mert fenomenális…
    ( Megyek, előhalászok valami csokit, most muszáj:)) )

  10. szepyke szerint:

    Jaj, de imádtam!
    Ilyen staniolban volt, és hogy imádtam!

  11. Belly szerint:

    Ancsika!

    Benézel kicsit hozzám?

  12. Tündér szerint:

    Annyira jóóó!:)

  13. Zsuzska szerint:

    Ancsika ! Nekem is gyermekkorom kedvence volt. Vonatozáskor nem maradhatott el a CSOKIROLÓ és persze a RÓSEJBNI. Sajnos a krumplit nem tudom olyan igazi “vonatozósra ” sütni, de a csokirolót mindeképpen ki fogom próbálni! Köszönöm Neked !

  14. Takács Eszter szerint:

    Ebből kb hány db lett, és mekkorák az ostyák?

    • ancsika1csika szerint:

      Fú! most megfogtál, mert már elég rég csináltam, így nem emlékszem, hogy pontosan hány db lett. Hogy mekkorák? Hát, ha géppel csinálod az ostyát, akkor ugye adott a méret. Ha pedig sütöben, akkor leírtam, hogy egy evökanálnyi tészta adagot kell tenni a sütöpapírra és azt szétlapogatni. Egy elkészült roló kb. 8-10 cm hosszú. Remélem tudtam segíteni 🙂 Ha megcsinálod, majd kérlek meséld el, hogy ízlett!

  15. Zsófi szerint:

    Sziasztok!
    Mi megcsináltuk a párommal10 db lett belőle.
    Isteni finom , mint gyerek koromban!!:)
    Köszönjük szépen a receptet!

  16. Maria A szerint:

    Szia. Tudom hogy rég íratott ez a blogon, de hát én most tévedtem be. Egyszerü kérdésem az, hogy miért kell az ostyának kereknek lenni. Nem lenne egyszerübb ha négyszögletes lenne`
    üdv eva svédországból

Vélemény, hozzászólás?

